۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

در همان روزهای ابتدایی ظهور ویروس کرونا در چین و قرنطینه شدن استان­های چینی، حکومت تونس سیاست ­های بهداشتی پیشگیرانه خود را آغاز نمود.

آغاز دهه جدید میلادی با شیوع بیماری نوظهور و کشنده­ کرونا ویروس ۲۰۱۹ یا کووید۱۹ همراه بود و مردم دنیا را غافلگیر کرد و در کمتر از دو ماه این ویروس در سراسر دنیا ریشه دواند. خاستگاه ظهور این ویروس، کشور چین گزارش شده که تا امروز اکثر کشورهای جهان از جمله تونس را دربرگرفته است. گرچه روند رشد و انتشار این ویروس در تونس در مقایسه با دیگر کشورهای همجوار، کمتر و آرام­تر بوده، ولی تجربه دیگر کشورها نشان داده است که باید کرونا را به دلیل سرعت انتقال و انتشارش جدی گرفت.

در همان روزهای ابتدایی ظهور ویروس کرونا در چین و قرنطینه شدن استان­های چینی، حکومت تونس سیاست ­های بهداشتی پیشگیرانه خود را آغاز نمود. مسافران پروازهای چین رصد شده و در فرودگاه گیت­های تب سنج نصب گردید. با مشاهده افراد مبتلا به کرونا، تمام افرادی که با وی معاشرت داشتند مورد غربالگری قرار می­گرفتند و مکان­هایی که وی به آنها مراجعه کرده بود ضدعفونی و بازرسی می­شدند. قوانین پیشگیرانه دولت تونس به صورت تدریجی اعمال ­شد و هر شب مسوولان حکومت طی یک مصاحبه تلویزیونی قوانین و سیاست­های جدید بهداشتی را به مردم اعلام می­کردند. شدت سختی قوانین تدریجا افزایش پیدا می­کرد که استرس و اضطراب به بستر جامعه کمتر منتقل شود.

با همه­ گیرتر شدن کرونا در کشورهای اروپایی، که همسایه­های دریایی تونس محسوب می­شوند، تونس مرزهای آبی و هوایی خود را محدود کرد. در ابتدا پروازها و حرکت کشتی­ها به تونس کمتر شدند و در روزهای اخیر کاملا مرزها بسته شده­اند. این تصمیم برای کشوری که بیشتر تولیداتش و اساسا حیات اقتصادی­اش بسیار به کشورهای همسایه­اش وابسته است، تصمیمی جسورانه محسوب می­شود و این جسارت از شناخت سیاستمداران تونسی نسبت به ضعف سیستم پزشکی­شان نشات می­گیرد. آنان این قوانین محدود­کننده را اعمال کردند تا سلامت عمومی جامعه را حفظ کنند. به عبارت دیگر اقتصاد را فدای سلامت شهروندان خود نمودند.

از دیگر قوانین پیشگیرانه، تعطیلی قهوه­ خانه­ ها، رستوران­ها و کافه­ ها است  که در روزهای نخستین اعمال شد و این اماکن از ساعت ۴ بعد از ظهر تعطیل می­شدند. یکی از عادات اجتماعی تونسیان اعتیاد آنان به کافه گردی و نوشیدن قهوه است و به همین دلیل تعطیلی این مکان­ها بسیار حائز اهمیت بود. در واقع تعطیلی قهوه­ خانه­ ها چالشی است برای مردمان تونسی که خود را محک بزنند که تا چه حد می توانند از این عادت برای حفظ سلامت جامعه ­شان دور باشند.

پس از گذشت دو روز از انتشار ویروس کرونا، قانون منع رفت و آمد از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح فردا توسط آقای قیس سعید، رئیس جمهور تونس ابلاغ گردید . پدیده جالب توجه در این ساعات، پخش تلاوت قرآن و مناجات­ های آرامش ­بخش از بلندگوی مساجد است که این امر باعث می­شود که شهر در حالت رعب و هراس فرو نرود و آرامش معنوی را به بستر جامعه تزریق می­­کند.

با گذشت چند روز و بالا رفتن آمار مبتلایان ، شهر در قرنطینه فرو رفت و مجددا رئیس جمهور ، قانون منع رفت و آمد بیست و چهار ساعته را در کل کشور تونس ابلاغ و نیروهای انتظامی و ارتش را مامور نظارت بر حسن اجرای آن نمود. طبق این قانون ، رفت و آمدهای بدون مجوز در طول روز ممنوع بوده و از ساعت ۶ عصر نیز هیچ ترددی صورت نمی گیرد .همچنین منازلی که مشکوک به کرونا هستند و یا افرادی که مبتلا شده اند و در منزل قرنطینه می­شوند،توسط نیروهای پلیس به شدت کنترل و نظارت می شوند.

در پی این قوانین، فروشگاه ها نیز اجازه ازدحام به مردم را  نمی­دهند و خریداران باید در فاصله ­های دومتری خارج از فروشگاه، داروخانه، نانوایی، قصابی و .... به صف بایستند. هنگام ورود به این اماکن به کسانی که دستکش ندارند ژل ضدعفونی کننده داده می­شود و با تب­سنج دیجیتال دمای بدنشان کنترل می­گردد. از ورود افرادی که سرماخورده هستند و یا سرفه می­کنند، جلوگیری می­شود. در هنگام خرید نیز اقلام ضروری به تعداد محدود فروخته می­شود تا همه بتوانند اقلام ضروری را تهیه کنند .

نکته بسیار قابل توجه در این روزهای بحرانی، همراهی مردم با تصمیمات دولت و حکومت است. خوشبختانه این آگاهی و شناخت هم در مردم و هم در بدنه حکومت تونس وجود دارد که برای خلاصی از این مصیبت فقط با اعتماد و همراه بودن با قوانین سخت­گیرانه ­می­شود آنرا نابود کرد. در غیر این صورت ویروس کرونا این پتانسیل را دارد که به آسانی نیمی از جمعیت کشور کوچک تونس را مبتلا و نابود کند.

در این بین ، هشدارهای بهداشتی روزانه از رسانه های ارتباط جمعی ، مصاحبه های تلویزیونی صاحب نظران پژشکی، تلاش های انستیتو پاستور برای یافتن داروی موثر بر درمان بیماری ، اختصاص بودجه از بانک مرکزی به وزرات بهداشت برای تامین مایحتاج پزشکی ،کمک های بین المللی از جمله کمک ۵۰میلیون یورویی ایتالیا به این کشور ، شیفت بندی حضور کارکنان در ادارات دولتی ، مجازات حبس و جریمه نقدی برای نقض کنندگان قوانین قرنطینه خانگی ، مقابله با انتشار شایعات ، تشکیل کمیته ملی مبارزه با کرونا به ریاست نخست وزیر ، اعطای تسهیلات به دارندگان وام های بانکی ، لغو برگزاری نماز های جمعه و جماعت در مساجد، اجتماعات ، کنفرانس و نشست های ملی و بین المللی ، جشنواره های فرهنگی و هنری بین المللی از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تونس ، و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها از دیگر اقدامات دولت تونس برای مقابله با انتشار ویروس کرونا به شمار می رود.

کد خبر 1068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =